Tradycją nauczania języka hiszpańskiego w I LO im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie stała się organizacja obozów językowych w Hiszpanii. Nauczanie języka hiszpańskiego jako drugiego języka obcego wprowadzono w roku szkolnym 1998/1999.
Jak wyglądają obozy językowe “Słowaka”? Zobacz film:
Od tego czasu co roku powstaje klasa, która z językiem angielskim poszerzonym ma w programie również naukę języka hiszpańskiego w zakresie podstawowym. Poza fascynacją kulturą i egzotyką Hiszpanii uczniowie swą motywację do nauki budują w oparciu o możliwość wyjazdu do tego kraju i zweryfikowania swoich umiejętności nabytych w czasie roku szkolnego w sali szkolnej w Chorzowie. W trakcie nauki w 3 letnim liceum uczeń ma możliwość jednokrotnego udziału w takim obozie.
Obozy organizowane przez szkołę od 1999 roku:
1. 1999 Roses Katalonia
2. 2000 Roses Katalonia
3. 2001 Oropesa del Mar Region Walencji
4. 2003 l’Estartit Katalonia
5. 2005 Roses Katalonia
6. 2007 Roses Katalonia
7. 2008 Roses Katalonia
8. 2009 Roses Katalonia
9. 2010 Madryt (kwiecień/ maj)
10. 2010 Roses Katalonia (wrzesień/październik)
11. 2011 Roses Katalonia (wrzesień/październik)
12. 2012 Roses Katalonia (wrzesień/październik)
13. 2013 Roses Katalonia (wrzesień/październik)
14. 2014 Lloret de Mar/ Barcelona (czerwiec)
15. 2014 Roses Katalonia (wrzesień/październik)
16. 2015 Roses Katalonia (wrzesień/październik)
17. 2016 Roses Katalonia (kwiecień/maj)
18. 2016 Roses (wrzesień/ październik)
19. 2017 Roses (maj/czerwiec)
20. 2017 Roses (wrzesień)
Costa Brava z lotu ptaka:
W trakcie tych obozów realizowany jest program dydaktyczny dostosowany do poziomu umiejętności uczestników.
Po kursie podstawowym nauki uczniowie realizują sytuacje z zakresu komunikacji dotyczących umiejętności dowiadywania się o lokalizację obiektów w danej miejscowości, oferty kulinarnej danego regionu, możliwości zwiedzania atrakcyjnych turystycznie miejsc, rozmów z mieszkańcami po uprzednim przedstawieniu się i opowiedzeniu czegoś o sobie i Polsce. Drugi aspekt bardziej dostępny uczniom uczestniczącym w zajęciach specjalizacyjnych zawiera w swym programie elementy dziennikarskie takie jak wywiad z zakresu historii miejscowości (np. z właścicielem zabytkowej rodzinnej bodegi, z księdzem o problemach społeczności lokalnej), pogłębianie wiedzy o kulturze regionu i artystach, którzy tam tworzyli itd. Od 2005 roku każdy obóz to zwiedzanie najznakomitszych zabytków Barcelony w czasie dwóch jednodniowych wycieczek do stolicy Katalonii.
Pierwsza obejmuje zwiedzanie najciekawszych miejsc Barcelony, najważniejszych zabytków i Parku jakie zostawił po sobie znakomity i związany z nią do śmierci architekt Antonio Gaudi. Uczniowie zwiedzają słynny dom CASA MILA zwany też La Pedrera a z dachu pełnego kominów o dziwnych kształtach podziwiają widok kolejnego i najbardziej znanego kościoła -symbolu Barcelony -La Sagrada Familia. Następnie wędrujemy do Parku Guell, który swą formą i kolorami mozaiek urzeka wszystkich. Drugi dzień w Barcelonie to spotkanie z jej współczesnością a więc zwiedzamy stadion, muzeum i sklep słynnego klubu FC Barcelona, spacerujemy po porcie i Ramblach, dokonujemy zakupów na słynnej ulicy i pobliskim targu, godziny czasu wolnego spędzamy we FNAC i Corte Ingles żeby wieczorem obejrzeć obiekty olimpijskie i spektakl fontann na górze Montjuic. Muzeum-teatr Salvadora Dali w Figueres to kolejny i obowiązkowy punt programu kulturowo-cywilizacyjnego, a wrażenia czasami skrajnie różne po opuszczeniu tego miejsca nigdy jeszcze nie pozostawiły nikogo obojętnym na sztukę tego surrealisty. Zależnie od obozu zwiedzamy okolice Roses a więc Cadaques, Tossa del Mar, a w Walencji samo miasto oraz malownicze okolice Morella, Benicassim, Peniscola. Towarzyszą tym wyprawom i atrakcje typowe dla wybrzeża: wycieczki statkiem, aquaparki, delfinaria.
Ogromnie interesujące doznania, od smakowych po muzyczne i znowu kulturowe, towarzyszą uczniom w czasie konsumpcji tapas podawanych wcześniej w znanej w okolicy gospodzie w Sant Pere Pescador, a obecnie w restauracji El Caiman znanej wśród tubylców z wyśmienitej kuchni.
Nie zawsze udaje się zrealizować wszystkie punkty programu, ale zawsze wracający uczniowie są pod urokiem miejsc i osób i z pewnością wzrasta ich motywacja do nauki w sali nr 111 w chorzowskim liceum a poza tym wszyscy żyją nadzieją ponownej wyprawy do kraju corridy i flamenco.