Hiszpański

hsp91111Nauczyciele: mgr Krystyna Grabowska, mgr Damian Straszak. Sala numer 111, parter. W kolorach flagi hiszpańskiej, ozdobiona trofeami przywiezionymi z kolejnych obozów językowych w Hiszpanii, wyremontowana i wyposażona przez rodziców wychowanków matura rocznik 2003.

Język hiszpański został wprowadzony do I LO im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie w roku szkolnym 1998/1999 z inicjatywy pana Dyrektora Przemysława Fabjańskiego. Zaproponowaliśmy Rodzicom i nowym Uczniom naukę języka hiszpańskiego jako drugiego języka nowożytnego w wymiarze 2 godzin tygodniowo przez 3 lata (dotychczas uczono na tych zasadach języka niemieckiego i francuskiego.) Ku naszej radości propozycja spotkała się z zainteresowaniem młodzieży i tak powstała pierwsza klasa z językiem hiszpańskim w Słowaku, której wychowawcą został profesor Krystian Kazimierczuk.

Od 1998 regularnie powstają klasy hiszpańskie. Ich uczniowie wybierali fakultet i dzienhiszpanski2011076specjalizację z języka hiszpańskiego, rok w rok zdawali maturę z języka hiszpańskiego. Pierwsza odbyła się w 2002 roku. Najlepsi zdawali międzynarodowy certyfikat DELE INTERMEDIO (dawniej BASICO) a pasjonaci wybierali nawet studia iberystyczne.

Pierwszy egzamin maturalny nowego typu z języka hiszpańskiego w 2005 zdawało na poziomie podstawowym i rozszerzonym 9 osób z I LO a wyniki to ponad 80% na obydwu poziomach. W naszym liceum utworzono też z inicjatywy OKE w Jaworznie komisję egzaminacyjną z języka hiszpańskiego, gdzie zgłaszali się na egzamin ustny absolwenci z liceów całego regionu: Katowic, Będzina, Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Tychów, Bielska a nawet z Częstochowy.

OBOZY JĘZYKOWE W HISZPANII

hiszpania2011047Tradycją nauczania języka hiszpańskiego w I LO im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie stała się organizacja obozów językowych w Hiszpanii. Od 1998 co roku powstaje klasa, która z głównym językiem angielskim   ma w programie również naukę języka hiszpańskiego w zakresie podstawowym. Poza fascynacją kulturą i egzotyką Hiszpanii uczniowie swą motywację do nauki budują w oparciu o możliwość wyjazdu do tego kraju i zweryfikowania swoich umiejętności nabytych w czasie roku szkolnego w sali szkolnej w Chorzowie.

W trakcie tych obozów realizowany jest program dydaktyczny dostosowany do poziomu umiejętności uczestników. Uczniowie realizują zadania z zakresu umiejętności dowiadywania się o lokalizację obiektów w danej miejscowości, oferty kulinarnej danego regionu, możliwości zwiedzania atrakcyjnych turystycznie miejsc, rozmów z mieszkańcami po uprzednim przedstawieniu się i opowiedzeniu czegoś o sobie i Polsce. Obóz językowy zawiera również w swym programie elementy dziennikarskie takie jak wywiad z zakresu historii miejscowości (np. z właścicielem zabytkowej rodzinnej bodegi, z księdzem o problemach społeczności lokalnej), pogłębianie wiedzy o kulturze regionu i artystach, którzy tam tworzyli itd.DSC_0099

Każdy obóz to zwiedzanie najznakomitszych zabytków w Katalonii: wycieczka do Barcelony (zabytki Gaudiego i Picassa), Muzeum-teatr Salvadora Dali, Tossa del Mar, w Walencji samo miasto oraz malownicze okolice Morella, Benicassim, Peniscola. Sporą atrakcją okazuje się rejs statkiem wzdłuż wybrzeża Costa Brava.

 

Niektórzy mogli zobaczyć spektakl flamenco,  pójść na dyskotekę czy karaoke z Hiszpanami. Nie zawsze udaje się zrealizować wszystkie punkty programu, ale zawsze wracający uczniowie są pod urokiem miejsc i osób, i z pewnością wzrasta ich motywacja do nauki w sali nr 111 w chorzowskim Słowaku. Poza tym wszyscy żyją nadzieją ponownej wyprawy do kraju corridy i flamenco…. Nawet jeżeli nie wiążą swojej przyszłości z językiem hiszpańskim.